Una dintre cele mai delicate subiecte pentru oamenii de HR, cel putin din punctul meu de vedere, este accesul formal la deciziile strategice ale companiei. Si spun formal pentru ca exista de multe ori consultarile informale intre CEO si HR in spatele usilor inchise in care cel din urma poate influenta deciziile majore care urmeaza sa fie luate in board.
Putinele intalniri la care am participat in care s-a discutat strategia pe termen mediu si lung a companiei la care lucram, au avut un singur lucru in comun. Prezentarea HR-ului era lasata la urma, in ultimele minute ale sedintei, dupa ce majoritatea opiniilor celorlalti manageri setasera o directie. Asa ca este normal sa apara omenii de HR si sa intrebe: Care este rolul nostru in companie? Este unul strategic sau ne limitam la cel administrativ?
Un studiu efectuat in peste 300 de companii din Marea Britanie in randul managementului superior, mentiona 3 niveluri in care HR-ul poate fi incadrat:
– nivelul de baza – partea administrativa (payroll, evidenta angajatiilor)
– nivelul “unelte” – sisteme de incentivare, dezvoltarea personalului, motivare
– nivelul strategic – implicarea in deciziile strategice ale companiei
Cam asa vede CEO-ul rolul “departamentului de personal”. In majoritatea cazurilor specialistii de HR au acces pana la nivelul doi. Stau si ma gandesc daca lupta pe care o ducem ca oameni de HR sa avem mai multa influenta in privinta punctelor strategice ne face bine sau nu.
Acelasi studiu amintit mai sus releva un alt detaliu interesant, faptul ca rolul HR-ului asa cum este el stiut in prezent s-ar putea sa se schimbe fundamental in urmatorii 10 ani. Prin urmare, incercand sa ajungem la un nou nivel, nu facem o eroare si neglijam chiar rolul traditional pe care il avem in companie si care ne-a si justificat existenta ca departament pana in prezent? Daca concluzia studiului este corecta, care sunt rolurile care ne vor asigura succesul in viitor ca specialisti de resurse umane?
Cred ca ar fi mai util sa ne gandim mai putin la strategia de business, asupra careia si asa avem o influenta minora, si sa ne concentram eforturile in gasirea unor noi moduri de motivare, comunicare, administrare, pe scurt dezvoltare a personalului. Se scrie foarte mult despre toate aceste subiecte, dar personal simt o inertie generala. Parca spunem acelasi lucru in 10 moduri diferite. Daca internetul si comunitatiile virtuale au stilmulat oamenii de marketing sa devina cu adevarat inovativi, ce ne va stimula pe noi? Oricum va fi, tind sa fiu de acord cu faptul ca rolul pe care il vom juca in companiile generatiei viitoare va fi mult schimbat.
Traian, parerea mea e ca evolutia nu a facut rau nimanui: daca inveti sa dansezi nu inseamna ca uiti cum sa mergi. Evoluand ajungem mai buni, ajungem sa fim in stare sa facem lucruri noi si in acelasi timp sa le facem pe cele vechi mai bine. Sa fim capabili sa ne recunoastem greselile din trecut si sa le putem evita.
Iar in ceea ce priveste evolutia concreta de la Departamentul Administrare Personal catre Departamentul Resurse Umane, nu este numai „task-ul” CEO-ului sa ajunga sa „vada” mai mult. Specialistul in resurse umane dornic sa evolueze are si el o sarcina la fel de importanta: el trebuie sa fie vocea schimbarii. El trebuie sa fie cel care sa se impuna si sa ajute echipa manageriala sa deschida ochii si sa vada in acel grup de oameni care in unele firme se cheama Human Resources iar in altele Biroul Personal mai mult decat niste manuitori de carti de munca si adeverinte de salariu.
Voi, oamenii de HR trebuie sa fiti „vocea” acestei schimbari. Spuneti-va „visul” cu voce tare si cu convingere pentru ca voi, cei atat de dornici de evolutie, sunteti de fapt „Internetul HR-ului”.
salut Florin!
mersi de comentariu; mi-a placut ce-ai scris si da, cred si eu ca schimbarea poate veni de la cei care vor evolutie, de la noi
in privinta impunerii, aici e lucrul cel mai dificil; de fapt, ca oameni de hr urmarim sa avem mai multa influenta; dar cateodata ne lipseste legitimitatea; din fericire aceasta se poate dezvolta oricand prin proiecte care chiar dau rezultate, care sunt accepate de catre angajati si care in final sporesc performanta companiei, firmei
traian